Unieke cursus Meditatie, Pranayama en

Ashtanga Yoga

  • maandagavond 19.30 uur -21.00 u. 15 lessen voor   180,- 
  • Omdat het thema mindfulness is wordt de reeks yogaoefeningen uit de Astanga yoga taditie aangepast aan de 4 verstigingen van aandacht, beschreven door de Boedda. Ook de meditatie wordt aangepast aan deze 4 vestigingen van aandacht: lichaam, gevoelens, mind en conditioneringen van de mind. Pranayama blijft onverandert.

In deze cursus bouw je een gedegen kennis op van yoga, meditatie en adem.  De primary serie van de ashtanga yoga is bedoeld om leniger te worden, is actief en dynamisch en daarmee geschikt voor mensen die beter in hun lichaam willen komen. De serie versterkt de botten, verdiept de adem, breng zuurstof naar de weefsels, werkt depressie verlagend, geeft meer controle over je lichaam en verbetert je lichaamshouding. De helende aspecten van het beheersen van adem is de kernkracht van Yoga.

Heb je zin in een krachtige yogabeoefening van een  half uur, daarna Pranayama oefeningen die er voor zorgen dat je snel in meditatie komt, dus niet eindeloos lopen of eindeloos zitten... kom dan voor een proefles.!.De krachtige adem legt de wervelingen van de geest neer en daarmee vergroot je je meditatiecapaciteiten.

meditatie ruimte van het yogahuisje 

Een meditatieles van 1,5 uur waar de concentratie en de adem al intensief geraakt wordt tijdens het beoefenen van de klassieke yoga oefeningen. Dus we beginnen met......

  1. ASANA een pittige yogales gebaseerd op ashtanga-yoga.  De verkorte eerste serie wordt geleerd en elke les herhaald. Deze reeks van oefeningen doen we elke week. Ashtanga yoga wordt gekenmerkt door dat je in een flow wordt gebracht. Deze moeilijke reeks is door mij persoonlijk aangepast zodat deze vorm van yoga toegankelijker wordt voor de gemiddelde yogabeoefenaar. Ook zijn er aangepaste oefeningen voor je beperkingen. Elke oefening heeft een concentratiepunt en daarmee wordt de serie een krachtige oefening voor zesde chakra, en een uitnemende voorbereiding op meditatie.
  2. PRANAYAMA  of ademoefeningen gebaseerd op methodes uit de klassieke hathayoga.
  3. PRATYAHARA   of zintuigbeheersing gebaseerd op bhoudistische inzichten.
  4. DHARANA of een sterke aandacht voor een meditatieobject: gebaseerd op oefeningen van de Bihar school of Yoga(chakrameditaties) en Vipassana meditatie(Zitmeditatie en het ontwikkelen van the observer) . In dharana oefeningen blijft de yogabeoefenaar gescheiden van het object van meditatie.
  5. DHYANA is de ononderbroken stroom op het meditatieobject, het bewustzijn gaat stromen en de yogi wordt één met bewustzijn, is bewust.......is
  6. SAMADHI 

asana, pranayama, pratyahra,dharana,dhyana,samadhi

lichaamshouding, ademoefening, zintuigbeheersing, contemplatie, concentratie, éénwording

Yoga volgens het pad van Patanjali

Yoga volgens het pad van het Yogahuisje

     Het Yogahuisje, een plek om te zijn !

 

Basisfilosofie

  De eerste twee onderdelen van het pad van Patanjali zijn Yama en Niyama,

  Yama verwijst naar de vijf regels t.o.v. de ander.  

  • Ahimsa : geweldloosheid, het toebrengen van geen letsel of schade aan anderen en ook niet aan  jezelf, het gaat om geweldloosheid in gedachten, woord en daad. 
  •  Satya : waarheid in woord en gedachte.
  •  Asteya : niet-gierigheid
  •  Brahmacharya Beheersing over de sexuele lust.
  •  Aparigraha : Beheersing over het grijpen naar bezit.

 Niyama verwijst naar de vijf regels voor jezelf

  • Shaucha : reinheid van lichaam en geest.
  • Santosha : tevredenheid; tevreden met wat men heeft.
  • Tapas : soberheid en discipline voor lichaam en geest.  Het gaat om strengheid.
  • Svadhyaya : studie van de verlichte geschriften  die leidt tot introspectie en een grotere bewustwording van de ziel, zelf, en God.
  • Ishvarapranidhana : overgave aan (of aanbidding van) God of een hoger beginsel.