Klassieke Hatha-Yoga

De klassieke yogaoefeningen als de cobra, de held, de duif, de driehoekshouding en vele andere houdingen worden geleerd. Er is aandacht voor de uitgangshouding, de dynamiek van de houding, de statische houding en ook het effect van de houding op het fysieke lichaam, het pranisch lichaam en het chakralichaam. En soms geeft de sanskriet naam meer inzicht in de houding of asana.
  
De Kameel
  
Gedurende een schooljaar zijn er twee blokken van ongeveer 15 lessen. Ieder blok heeft een thema. Dat thema wordt gedurende die periode uitgewerkt en verdiept. En daarmee verdiep je het oefenen van de asana’s, de houdingen.
Voorbeelden van thema’s zijn:
  • De Bhagavad Gita 
  • Spreuken van Boeddha
  • Huis-, tuin- en keuken kruiden
  • Yoga en adem
  • Yoga en chakra’s
  • Yogahoudingen in series
  • Yoga en Ayur-veda
  • Yoga en reiniging
  • Yoga en mantra
  • Yoga en stress
  • Yoga en concentratie
  • Yoga als medicijn
  • Yoga en je zintuigen

Yoga en mindfullnes Najarr 2018

Mindfullnes komt uit de  traditie van de Bhouda. Hij schreef zijn regels een paar duizend jaar geleden op. Het gaat over in het NU zijn en volledige aandacht hebben voor je handeling en alles wat dat met je doet of wat dat in je oproept.

  • Sutta over de vier vestigingen van bewuste aandacht

Je hebt aandacht voor je lichaam, je gevoelens, je denken, en je conditioneringen in je denken. Natuurlijk zijn ze er alle vier, maar de Boudha heeft ze uit elkaar gehaald om 4 verschillende vestigingen van aandacht te hebben en zo steeds duidelijker te laten zien wat er eigenlijk allemaal gebeurd. Wij oefenen deze vier vestigingen van aandacht  in de dynamische en statische fase van de asana of yogahouding.

Ook komen de vier edele waarheden van de Boudha en andere leringen van deze grote yogi aan bod. Zijn doel was om los te komen van lijden.

  

 

Yoga en gezond verstand.       Winter voorjaar 2018.

Er is niets zo belangrijk als gezond verstand om te overleven in een maatschappij waar intelligentie en materialisme de boventoon voeren.

Gezond verstand is een combinatie van instinct en rede. Het is een onmiddellijk weten  welke handeling nu belangrijk is. Gezond verstand komt uit je buik.  Je wordt ermee geboren, maar beschaving legt daar een laagje overheen. Het is het weten van de dieren. Kinderen leven ermee en het komt bij ons naar boven in een noodsituatie wanneer er geen tijd voor redeneren is. Het beoefenen  van Yoga stimuleert ons gezond verstand. Een simpel helder weten  zonder vooroordelen, zonder angsten, zonder kwade gedachtes. De lessen zijn gericht op loslaten van spanning, en vooral diep ademen.

Er wordt gewerkt aan zelfvertrouwen en  de hoofdstand wordt in fases neergezet, zodat een ieder op zijn eigen niveau kan meedoen.


  

 

 

Yoga en de Bhagavad Gita                 Yoga en Het lied van de Heer.

 

De Bhagavad Gita is een boek binnen een  groot boek. Het is vijftig eeuwen geleden opgeschreven. Het Lied bevat 18 hoofdstukken. Het wordt gezien als het belangrijkste werk om inzicht te krijgen in de filosofie van Yoga. En het gaat om een Koningrijk.

 De hoofdpersoon Arjuna is in verwarring. Vrede met de tegenpartij werd geweigerd. Een oorlog gaat beginnen. Als hij de oorlog wint krijgt hij het koninkrijk dat in handen is van de tegenpartij.  Maar de tegenpartij is opgevoed aan hetzelfde hof als hijzelf.  Ze hebben dezelfde leraren in de krijgskunst gehad. En hun vaders zijn broers.

Kortom verwarring ten top. Zoveel intriges, zoveel jaloezie, zoveel verstrengelde belangen en wat doe je dan? Het gaat om de mens in verwarring. Hoe vind je je weg? Hoe handel je? Wat is waarheid? Wat is goed?  Het gaat niet over jou en dat wat je moet doen en niet moet doen. Het gaat over jou en dat wat jou uit balans brengt. En dat is je eigen strijd.

Het lied van de Heer is een gesprek tussen Arjuna en zijn Heer.  Arjuna is de wagenmenner van de strijdwagen en de Heer, die Lord Krishna heet en ook op de wagen zit, geeft antwoord. De centrale vraag van hoofdstuk 1 is; Waarom deze oorlog? In hoofdstuk 18 gaat Arjuna de oorlog in.

En wij? Ieder van ons voert een eigen strijd met Arjuna als voorbeeld. Dit is zijn houding of Asana. Wat is je doel?  Waar wil je je voor inzetten?

 

De houding van Arjuna creëert stabiliteit, focust, en maakt je zenuwen sterk. Aanbevolen wordt om de houding iedere dag 3 minuten te doen aan beide kanten.

 

 

  

 


De Yoga van Ha en Tha heet Hatha Yoga.

Winter-Voorjaar 2017

Yoga betekent verbinden en Ha betekent  Maan en Tha betekent zon. Verbind de energie van zon en maan en je komt tot eenheid. Hatha Yoga in een notendop.

In deze cursus aandacht voor de stroom van adem in het linker neusgat,en voor de stroom van adem in het rechterneusgat. Als je de stroom gaat waarnemen kom je er achter dat het ene neusgat vaak opener is dan het andere.

Het lijkt wel dat als het ene  neusgat zich sluit  het andere zich opent. En daar zit een ritme in. Het wisselt om de anderhalf uur. Over dat laatste zijn de meningen verdeelt. Maar dat het ritme gerelateerd is aan je bioritme kan je waarnemen bij het opstaan in de ochtend. Er zijn dagen dat de adem links is bij het opstaan, en er zijn dagen dat de adem rechts is bij het opstaan.

Jij regelt het niet, maar jij bent onderdeel van een kosmisch ritme. Je bewust worden van deze energieën is je bewust worden van zon en maan, van een verwarmende adem en een verkoelende adem. Van een adem die jou actief maakt, en een adem die je rustig maakt.

Als de adem in het midden is, kan je steeds dieper in je zelf komen.

Welkom bij Hatha Yoga In het Yogahuisje.  

 

Yoga als levenskunst.     

Een weg naar heelheid innerlijke vrede en vrijheid.

Najaar 2016.

Yoga is een reis naar binnen. Op die reis kom je langs vijf lichamen of kosha's. Het gaat om vijf lagen in je zelf. Je fysieke lichaam geeft stabiliteit. Je ademlichaam geeft vitaliteit. Je mind wordt helder. Dan komt de wijsheid,en daarna de gelukzaligheid. Je kunt ook zeggen; geluk voedt wijsheid. wijsheid maakt helder. helderheid zorgt voor de juiste keuzes zodat je lichaam goed gevoed wordt en de adem rustig wordt. Vijftien lessen worden verdeeld in elke keer drie lessen voor een kosha. Met kerstmis zijn we in de meest binnenste laag, de laag van je meest innerlijke kern. Het Yogahuisje, een plek om te ZIJN.

 

 

Yoga en de zintuigen.

winter-voorjaar 2016

 

De zintuigen  vormen onze relatie met de buitenwereld.

Hoe luister je?  Wat zie je?  Hoe proef je?  En wat betekent reuk voor jou?

En wat is de diepere betekenis van het tastzintuig?

En wat doet je mind in het verhaal van de zintuigen?

Wat kan je doen met je zintuigen en hoe overvoerd zijn onze zintuigen?

Wat doet Yoga met je zintuigen?

Allemaal vragen die aan bod komen in de nieuwe cursus van voorjaar 2016

De koets staat voor het voedsellichaam, de paarden zijn de zintuigen en de emoties en verlangens die daar uit voort komen, en de koetsier is de mind, die de paarden bestuurd. Achter de koetsier je hogere ik, je innerlijke guru, die ervoor kan zorgen dat je niet alle kanten uitgetrokken wordt. 


   

Yoga als medicijn.          Najaar en winter 2015 

Yoga als medicijn kan gedaan worden door gezonde mensen en door zwakke mensen. Yoga is een krachtig medicijn voor je lichaam, voor je mind, en voor je spirit. Bovendien is Yoga een pad. Je leert het door het te doen.  Nieuwkomers zijn welkom. Als je al yoga beoefend  ook welkom.. Heb je een chronische aandoening, welkom. Heb je last van tijdelijke ongemakken, zoals hoofpijn of stress, Yoga helpt.  Een simpele yoga serie gedaan met aandacht en adem, maakt je leniger, verlaagt je bloed druk, vermindert overgewicht, maakt je sterker, geeft krachtige botten, voorkomt kleine ongelukjes, verhoogt je stemming, verbetert immuniteit, verhoogt de bloedtoevoer naar de weefsels, verbetert de kwaliteit van  je seksuele leven, en geeft inzicht in spiritualiteit. In deze cursus elke keer weer een andere serie. De serie is gericht op een van de diverse ongemakken in je lichaam of geest want yoga;

  • verbetert je lichaamshouding
  • verbetert de werking van je longen
  • laat je langzamer en dieper ademen
  • leert je ademen door je neus
  • verbetert je gewrichten
  • voedt de tussenwervelschijven
  • verbetert de circulatie van het lymfe vocht
  • maakt je voeten sterker
  • verbetert de functie van het centrale zenuwstelsel
  • verlaagt je bloedsuiker bij mensen met diabetes
  • versterkt de darmwerking
  • verzacht pijn
  • leidt naar een gezonde stijl van leven
  • moedigt je aan om verantwoordelijkheid te nemen in je eigen helingsproces

Want yoga als medicijn is helend.

 

 Chakra-cursus, blok 2 , januari tot juni 2015.

 

Een chakra is een energiecentrum gelegen in het pranisch lichaam. De taal van de chakra's is vol symboliek omdat je er niet over kunt praten. Je kunt ze hoogstens ervaren, en dat is een zeldzame aangelegenheid. Elke yogahouding of asana werkt behalve op bepaalde spiergroepen ook op een chakra. Deze cursus is een inleiding op  de chakra-filosofie. We leren de symbool taal van de chakra's te begrijpen. We leren dat ons lichaam een spirituele kant heeft die heel praktisch te ervaren is.  We leren dat de chakra's als energiecentrum een belangrijk onderdeel zijn van je lichamelijk en psychies functioneren. Kortom als je meer wilt weten over Yoga in combinatie met chakra's , dan is dit een hele goede cursus om mee te beginnen. In de maandagavondgroep wordt dezerlfde cursus gegeven, maar met meer aandacht voor de meditatie op chakra's.

In deze cursus leer je ook de reeks oefeningen van de zonnegroet, een belangrijke serie in de Hatha -yoga. Dit jaar speciale aandacht voor deze serie in combinatie met de chakra's. 

 

 

 


 

Yoga van goed staan, goed zitten en goed liggen.Najaar 2014

Aan de hand van 7 kernoefeningen brengen we de aandacht terug naar de basis van alle houdingen. Staan, zitten, liggen. Het gaat niet alleen om die 3 houdingen , maar ook om het bewustworden van yogahoudingen die de adem openen in borst of schouders of buik en daarmee weer invloed hebben op jouw staan, of je voelt dat je beter ligt, of nu kan je wel goed ziten. Iedereen gaat hier een individueel proces door. Je leert je lijf beter kennen, en voelen wordt belangrijk. Deze cursus is heel toepasbaar in je dagelijks leven.

 

Yoga en de negen emoties is het thema van voorjaar 2014

De tantrische traditie onderscheid 9 belangrijke emoties; Liefde ,vreugde, verwondering, kalmte, angst , boosheid, verdriet en afschuw.

Wat is de natuur en het doel van deze emoties en hoe kan je ze beinvloeden.

Hoe ga je met emoties om en wat betekenen ze voor je.

De lessen gaan gepaard met adviezen voor je dagelijks leven en je wordt je meer bewust van wat emoties met je doen.

Het Yogahuisje ...een plek om te zijn.

 


 Yoga en de kracht van concentratie is het  thema van  najaar 2013

Je geest kan lui zijn, kan actief zijn, onrustig, kalm, maar ook geconcentreerd.  Je kunt je concentreren op lichaamsdelen,een hand of een voet, je neus of je tong. Je kunt je concentreren op de lage adem , de buikadem of de borstadem, Je kunt je concentreren op chakra's en mantra's. En ook visualisaties zijn belangrijke objecten voor concentratie.Met deze cursus verhoog je je concentratie vermogen en verdiep je de yogabeleving van ZIJN

                                     HET YOGAHUISJE EEN PLEK OM TE ZIJN

 

 

 
Yoga en mantra, Thema voorjaar 2013
HaTha- Yoga  omvat veel technieken voor lichaam en Geest. Een daarvan is het gebruik van een mantra. Veelal een goede methode om je te concentreren. De letterlijke betekenis van man-tra is;  Instrument voor de mind. In de vorige cursus zijn we dichterbij de statische manier van het beoefenen van traditionele hatha -yoga oefeningen gekomen. Het beheersen van de mind wordt dan de volgende stap. We leren de basismantra's voor de chakra's,  zoals ze worden gebruikt in de Gayatri mantra.
Je kunt een mantra ook gebruiken om toegang te krijgen tot een bepaalde geestelijke energie. Het gaat dan niet om betekenis van de mantra, maar meer om de klank of vibratie zelf.
Niemand in deze cursus is gevorderd of beginner. Ieder begint waar hij is, en dat is verwondering voor yoga en klank. Open je zelf voor dat wat is. AUM!
 
Yoga en stress Thema najaar 2012
Dat Yoga ontspannend is klinkt voor ons niet vreemd. Maar dat ontspannen een kunst is, iets waar je aan kan werken, iets wat je je eigen kan maken met hele simpele methodes en ademtechnieken, dat aspect kan je leren in dit blok van 15 lessen. Waar krijg je stress van ? Wat doet stress met jou? Werkt stress op jouw eetgewoontes, op jouw slaapgewoontes. Wat doet stress op het werk met jou?Wat is een paniekaanval? Wat doet je mind , je gedachtes met stress? Wat is de relatie tussen stress en depressie. Wat kan je doen aan  vermoeidheid? Wat is hyperventilatie? Wat betekent het als je niets meer voelt, als je leeg bent of hol. Al deze vragen en jouw eigen vragen komen aan bod. Yoga leert je de spieren te ontspannen en aandacht voor adem leert jou je geest te ontspannen. Door de langzame diepe adem ontspant het zenuwstelsel en dan krijg je weer een gevoel van verbondenheid, een gevoel van compassie, je creativiteit wordt aangewakkerd en heling vind plaats.
 
 
 
Aum, dit is het heilig Woord; het omvat al wat bestaat;
al wat is, wat was, wat wezen zal, het is vervat in AUM.
Ook alles wat boven de drievoudige tijd verheven is,
dat wat noch tijd noch ruimte kent., ook dat is het AUM.
.